Trpíte vysokým krvným tlakom? Tu je zoznam veľmi bežných potravín, ktorým by ste sa mali zaiste vyhý

Užívateľov profilový obrázok
skocko999
Príspevky: 198
Registrácia: 03 Jan 2018, 22:31

Trpíte vysokým krvným tlakom? Tu je zoznam veľmi bežných potravín, ktorým by ste sa mali zaiste vyhý

Príspevok od užívateľa skocko999 » 26 Feb 2019, 07:33

Slovensko je krajinou, kde srdcové ochorenia a s tým spojený vysoký krvný tlak je jedným z najhlavnejších faktorov v predčasnej úmrtnosti seniorov.

Dôvod je pomerne jednoduchý a priamočiary – stres, sedavý spôsob života a, nanešťastie, konzumácia nezdravých potravín. Nakoľko ľudstvo zažíva neustály technologický pokrok, zlepšenie osobných slobôd, rast týchto troch faktorov je zaručený. Liberálnejšie vzťahy a striedanie partnerov vedú k roztriešteniu pevných rodinných hodnôt, deti trpia stresom už v ich rozkvete a rodičia trpia stresom v ich najproduktívnejšom veku.




Obrázok

Sedavý spôsob života je taktiež na vzostupe. Obrovská väčšina novodobých pracovných pozícií je práve v sektore služieb, na ktorom slovenská ekonomika závisí, a to väčšinovo.

Konzumácia nezdravých potravín je, bohužiaľ, slovenskou tradíciou. Nakoľko sme tradičná krajina, nezanevrieme na naše tradície – milujeme bravčové masti, klobásky, slaniny a kompoty. Bohužiaľ, častá konzumácia týchto našich zabíjačkových a sezónnych potravín negatívne pôsobí na naše zdravie, najmä čo sa týka srdca a krvného obehu. Od nadmerného množstva cukrov po dusičnany, sodík či kvantá masti – potraviny na ktorých mnohí Slováci vyrastali nám vskutku môžu kopať predčasný hrob, ak to s nimi preháňame a nesnažíme sa žiť zdravo.

Každý si rád pochutná na slaninke či ‚šmalci‘ s cibuľou a soľou, natretým na čerstvo upečenom chlebíku. A to je v poriadku. V skutočnosti sú niektoré bravčové masti prospešnejšie než margaríny a iné umelé maslá obsahujúce veľké množstvá trans tukov. Avšak je potrebné, aby prasiatka boli kŕmené zelenou stravou a nie pomyjami, nakoľko ich masť bude nekvalitnejšia a bude obsahovať omnoho vyšší pomer látok, ktoré zapchávajú cievy a tepny.

Tu je zoznam ďalších jedál, ktoré pravdepodobne konzumujete, no ktorým by ste sa mali vyhýbať. Najmä ak vám záleží na vašom zdraví, respektíve chcete predísť srdcovým ochoreniam ktoré kolujú vo vašej rodine:


• Konzervované uhorky

Konzervované uhorky sú veľmi nízke na kalórie a tuk, sú taktiež bohaté na vitamín K. Tento vitamín pomáha krvi zraziť sa v prípade vášho poranenia, čo je skvelé. Avšak sú bohaté na sodík. Jedna stredne veľká uhorka tak môže obsahovať aj 570 miligramov sodíka, čo je viac než 1/3 denného odporúčaného limitu!


• Kyslá kapusta

Perfektné jedlo v zimnom období, poskytuje vitamín C, vitamín K, železo a dostatočné množstvo vlákniny. Taktiež podporuje váš imunitný systém. Na zimu, neskorú jeseň a skorú jar je kyslá kapusta skvelou potravinou ktorou si môžete stimulovať váš imunitný systém či uskoriť si vyliečenie z chorôb. Avšak, problémom je opäť sodík. Polovica pohára kapusty môže obsahovať až 460 miligramov sodíka.


• Slanina

Nielenže je slanina chuťovo fantastická, obsahuje kvantum vitamínov – vitamín B1, B2, B3, B6, B12, D ako aj minerály – zinok, železo či horčík. Problémom je... opäť sodík. 270 mg sodíka sa môže nachádzať len v troch plátkoch slaniny, spoločne so štyri a pol gramami tuku!


• Plnotučné mlieko

Jeden pohár plnotučného mlieka môže obsahovať až osem gramov tuku. Nehovoriac o rôznych chemických procesoch na jeho konzerváciu, vašou najlepšou voľbou bude zájsť si za mliekom zo skutočnej z mliekarni, na Slovensku sa nachádza sieť automatov kde si môžete kúpiť čerstvé a zdravé, bio mlieko, obsah tuku ktorého bude síce podobný, no zato bude obsah jeho zdravých tukov a bielkovín vyšší. Vrátane minimálnej chémie, pravdaže. Z tohto mlieka si budete môcť spraviť aj tvaroh a iné zdravé potraviny.


• Instantné nudle/sáčkové polievky

Študentské jedlo či pracujúcich ktorým nevychádza na poriadne jedlo. Tieto tzv. sáčkové polievky môžu obsahovať až 1700 miligramov sodíka na jedno jediné balenie, čo je obrovské množstvo. Doporučené denná dávka sa pohybuje okolo 2300 miligramov.


• Alkohol

Časté pitie alkoholu vo veľkých množstvách môže viesť k zvýšeniu krvného tlaku na veľmi nezdravé úrovne, nehovoriac o tom, že alkohol poškodzuje steny ciev a celkovo váš organizmus. Ak trpíte vysokým krvným tlakom, snažte sa alkohol nepiť. Poprípade ho pite s veľmi prísnou mierou!


Ak trpíte vysokým krvným tlakom, určite zvážte vyhýbanie sa týmto vábivým jedlám a nápojom. Sústreďte sa na konzumáciu potravín, v ktorých sodík nemá vysoký podiel. Dobrou voľbou môže byť napr. banán, bohatý na draslík, koreniny bez soli, čerstvé ryby (bohaté na omega-3 mastné kyseliny, kde exceluje práve losos – pozor na tuniaka), nepražené nesolené čerstvé oriešky, špenát (bohatý na železo) a iné potraviny bohaté na omega-3 mastné kyseliny, dôležité minerály a vlákninu.


zdroj : orum.domacamedicina.sk
foto : https://images.agoramedia.com/